tisdag 28 maj 2013

Morgonbestyr i otakt!

Här ser ni en liten bit som är rödaktig och som sticker ut från kroppen!

Det finns det som är negativt med att ha rena fönster!
I morse så small det till på fönsterrutan och vi förstod genast att det var en av mina små fåglar som flugit in in rutan!!
 J.....a fönster!- skrek jag, det var bättre för fåglarna när dom var lite suddiga!!!
Katten schasade vi ner en våning och sen tog den yngsta dottern på sig plasthandskar och gick ut för att se efter.
En sån liten sötnos det var. Maken säger att om jag nu ska hålla på att mata mina fåglar och även blogga om dom så borde mina läsare få veta vilken sort jag visar på bild.
Jag lovar att återkomma om den här lilla guld som kanske är en gulsparv???
Dottern vandrade runt med den lilla så att den skulle piggna till utan att någon katt skulle passera.

När hon sedan satte ner den på fönsterbläcket så utropade hon förskräckt att nåt i kroppen var brutet.
Det är liksom av och det står rakt ut från kroppen!

Jag blev så ledsen och illa berörd så jag sprang därifrån. Ville inte se eller veta-hu!
Inte kunde någon av oss slå ihjäl en fågel.Inte ens för att skona den tyvärr.

Den äldsta som är duktig på djur och mer den modiga sorten började undersöka fågeln ordentligt och tack och lov att vi inte hämtat någon granne som skulle avsluta pinan.

Det som såg ut som ett brutet ben var en gren som satt fast lite tokigt och pekade ut.
Skönt!
Så snart kunde vi se den flyga iväg igen och vi kunde återgå till våra morgon bestyr.

Nyinköpt Olivträd: Oäkta!

Så här fint var mitt äkta Olivträd förra sommaren.
 Alla beundrade det, och var så förvånade att jag hade kunnat hålla det vid liv, jag är nämligen inte så där jätte duktig med blommor. men nu ger jag upp!
Det är lika bra att jag håller mig till plast!!!

Vi = min man kom överens om att trädet skulle stå kvar i stugan över vintern.
-Det är alldeles lagom temperatur för ett olivträd sa maken.
Jaha! Vi får väl se, svarade jag.

Ja, hela vintern har det stått där och överlevt, men nu fram på vårkanten så har jag helt enkelt glömt bort det, när vi åkt till stugan så har ingen kommit ihåg att vattna, så på mållinjen så snubblar man liksom.

Jag blev så arg på mig själv så jag åkte raka vägen hem och slog upp på datorn " Oäkta olivträd"!
IKEA, kom först upp.
Typ 1,48 cm högt träd hade dom precis fått hem.
Åkte raka vägen och inhandlade trädet på övre bilden.
När jag stod på IKEA så tyckte jag faktiskt att trädet såg lika stort ut som det som dött!


I går kväll sa maken-i Himmelens namn, ska den där plastgranen stå där? Jag kommer ju inte åt laddaren till telefonen! Ska den stå i sovrummet så får du ha den i din säng!!

För det första är det inte fusk utan en äkta svarade jag, sen har jag just ställt den där för att man ska slippa se sladdarna.

Men, nu blir jag lite orolig. Ser den verkligen så oäkta ut??? Om han ser det på en gång så lär väl ALLA märka det! Jag har ju tänkt ersätta den med trädet som stod i stugan, den står bara i sovrummet provisoriskt och för att reta maken lite:))
Eller är det fler än jag som tycker den ser riktigt fin ut?


Susanne

1 kommentar:

  1. Vilken tur för den lilla fågeln att ni såg vad det var som stack ut.
    Mina olivträd ser ut som om de är nästintill döda. Men de står kvar ute på altanen nu så får vi se vad som händer. Jag tror att de är sega.

    Kram
    annika

    SvaraRadera