lördag 2 juni 2012

Miljövårdscentrum i Örebro




BESKRIVNING AV VERKSAMHETEN


Utredning av arbetsförmåga
Arbetsrehabilitering
Yrkesorienterad arbetspraktik i praktisk miljö
vi kan erbjuda arbetsrehabilitering 
ett miljöterapeutiskt alternativ.
vi arbetar lösningsfokuserat


Arbetsuppgifter
- Ekologisk grönsaksodling, park och anläggning, skogs och röjningsarbeten
- Butik, storkök
- Verkstad, svets, mekanik
- Snickeri och bygg
- Administrativa uppgifter 
- Teknik & Data 
- Vaktmästeri och städning av Miljövårdscentrums anläggning och mark


Miljövårdscentrum, som startade som en kommunal verksamhet för snart 20 år sedan, ägs och drivs sedan 2001 som ett personalkooperativ. Kunder är kommunen, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan, som sammanlagt köper ett 70-tal årsplatser. Hur länge deltagarna arbetar här varierar och i genomsnitt passerar drygt 150 personer under ett år.
Butiken är mycket trevlig att handla i, restaurangen har jättegod mat och sen kan man köpa en massa olika handgjorda föremål. Silversmyckena är mycket, mycket vackra och otroligt billiga.
Jag kan varmt rekommendera  gårsbutiken som har så mycket gott och nyttigt och till bra priser.
Det övergripande målet för verksamheten är förstås att människor ska komma vidare ut på arbetsmarknaden igen, men en del hittar även en plats på just Miljövårdscentrum. Har någon en genomförbar och ekonomiskt hållbar affärsidé kan det finnas möjlighet att starta under Miljövårdscentrums ”vingar”.

Det finns snickeri där man som privatperson kan beställa t.ex.. trägårdsbord .
Hyllor fyllda med godsaker i butiken.Deras egengjorda musli är supergod.
På B&B är det både fint och billigt! Från 300:- per natt för  en person.


Jag visste att dom gillar min konst så därför fick det bli en tavla i present från oss. Det är den med två gubbar som sitter på en brygga och dricker öl , den som ligger på bordet . 
 I går var Pernilla och jag bjuden på fest till Miljövårdscentrum som ligger lite utanför centrum i Örebro, nära golfbanan i Örebro.
Dom skulle fira 20-års jubileum.

Alla som varit inblandade på något vis i deras verksamhet på ett positivt sätt var bjudna och jag har bland annat fått uppdrag av dom som konstnär. Flera tavlor har dom köpt av mig och sedan har jag målat en tavla som dom använder sig av som tryck på deras papperspåsar som dom har till mjöl, te, musli etc i butiken.Jag har även fått uppdraget att ta fram brukskeramik till deras restaurang i form av skålar, uppläggningsfat mm med mitt tryck på. Keramiken drejade den keramiker Mika som gjort alla vackra lattemuggar och kaffekoppar som jag sålt i många år och som jag hoppas vi ska kunna sälja igen i vår MarthaMildred butik.


Här är Anki på bild som är en av ägarna.
 Vi hade ingen som helst förväntan av kvällen, visste inte hur många som var bjudna eller om vi skulle få mat eller inte men vilken kväll vi bjöds på!


Så himla proffsigt från första. Vi fick först gå en rundtur där Mattias , en av ägarna berättade om verksamheten och visade alla olika delar.
Deras verksamhet växer hela tiden.  Ägarna är otroligt kreativa och duktiga på att förnya sig och utvecklas och detta är ett företag som går bra för.


Sen var det mousserande vin och olika sorters nötter i det nybyggda glashuset. Här vill vi ha modevisning någon gång!


Människorna som var bjudna var i olika åldrar och stämningen var på topp från första stunden.

Sen var det vandring in i matsalen som annars är full med ljus då det är fönster från golv till tak överallt. Men, för kvällen så var det svarta sammetsgardiner upphängda för fönstren och massor med levande ljus och bordsdukning som fick det att vattnas i munnen direkt. Så smakfullt dom gjort! Jag glömde faktiskt till och med bort att fota!?


Förrätt , buffe´mat med massor med goda rätter.  Sist men inte minst fruktsallad med bas av jordgubbar, kladdkaka och vispgrädde.  
Sen var det bar med vin, öl och konjak som jag älskar till kaffet. 

 Kocken är en kock av hög klass. Mats Tholin har haft en av Örebros gourmet restauranger för ett antal år sedan. Fiskrestaurangen på Väster närmare bestämt. 

Att Bosse som är en av ägarna är en mycket glad och trevlig person att ha att göra med visste jag redan innan men att han var en sån duktig talare hade jag ingen aning om! Han berättade på ett mycket underhållande sätt  Miljövårdscentrums historik.


Sen, det allra bästa var deras två söner med vänner som bjöd på en så fantastiskt proffsig show.
Dom var helt enastående duktiga både musikaliskt men också teatraliskt.

Erik och John Loön heter sönerna och deras show kan jag verkligen rekommendera att hyra in till en fest.


Sen var det dans och det var fart på dansgolvet från det att musiken startade till vi åkte hem sent, mycket senare än vi tänkt!

Jag kan bara konstatera att den här tillställningen var 100% lyckad på alla vis.
Ska ni ha fest så ring hit!

Här vill vi ha modevisning har vi sagt, Pernilla och jag.  

En fortsatt trevlig Lördagskväll önskar jag er. 


Susanne








Här vill jag bara visa ett förslag på hur deras  veckomatsedel kan se ut.

MATSEDEL

Dagens lunch 65:-/ pers.
Med reservation för ändringar

Obs: Vegetariskt alternativ finns varje dag


Vecka 22 ​
Måndag
Bräckt kassler, champinjonsås, potatis

Tisdag
Fransk rödvinsgryta

Onsdag
Fiskgratäng

Torsdag
Kycklinggryta med pasta

Fredag
Endast jubileumsbuffé (Stängt för allmänheten)
Lunch serveras 11:30-13:30
Lunch inkl. salladsbuffé 65:-
Matlåda 45:- 
Kaffe 10:-

CATERING

Prislista catering 20110701

Kallskuret potatissallad/ gratäng 65:-/ pers.
Fläskfilé med grönpepparsås och potatisgratäng 85:-/pers.
Oxfilé med såsvariant potatisgratäng 100:-/ pers.
Ugnsstekt lax med potatisgratäng 75:-/ pers.
I priset ingår alltid bröd, smör samt sallad.

Smörgåstårta 10 pers. 300:-
Smörgåstårta 15 pers. 450:-
Länk till Milövårdscentrum