fredag 11 maj 2012

Julia Childs köks-skola


Efter en hård behandling hos Rita idag med apparaten som ska slå sönder fetteceller på min mage och höft så var det härligt att få komma hem till ett dukat bord.
Maken och döttrarna hade gjort mat.
Strimlad, stekt lövbiff , fast jag tog tonfisk istället, en god sallad på mozarella och en massa grönsaker och Mango Curry Sauce.
Allt insvept i ett mjult tacobröd.
Gott och enkelt och ganska nyttigt!

Fredagskvällens film hade precis börjat när vi satte oss i soffan framför TV:n.
Vi hade ingen aning om vilken kvällens film var,  men efter en stund sa maken" filmen handlar ju om Julia Child, kokboken som jag fått av dig för herrans många år sedan.



 Vi blev fängslade alla fyra av filmen som var en ganska annorlunda film.
Bloggerskan som blev helt betagen av Julia bakade en choklad tårta och då väcktes döttrarnas chokladinstinkt till liv.
"Mamma, gör din Chokladsås!"

Jag är inte speciellt händig i köket , men, en sak kan jag och det är att göra god chokladsås!
Egentligen kan man kalla den kolasås!

Den såsen började jag göra när jag jobbade på fritishem i Almby för herrans många år sedan.
Såsen uppskattades faktiskt av alla tror jag.
Vi fick trycka upp recept som barnen fick med sig hem på deras begäran såklart!


Jag har lärt den äldsta göra såsen , men hon påstår att hennes sås inte alls är så god som min!?
Så, självklart rör jag ihop en kolasås till min tre kära . I pausen! Vilken tur att det är reklam på vissa kanaler, det är ju då man kan sätta på kaffe eller the.




Nu har jag lärt mig att jag ALLTID ska fördubbla satsen , men här är mitt grundrecept som jag kommit fram till själv efter massor med provsmakningar.



1 dl socker
50 gram smör
1 msk kakao
1 dl vanlig grädde

Jag brukar ha i kanske 1/2 msk vaniljsocker men ikväll hade vi ingen så då tog jag ca 1 msk sirap, kanske lite mer. Jag brukar aldrig mäta men ikväll gjorde jag det med allt.

Låt såsen koka ett bra tag, då blir den ännu godare. Den ska bli alldeles skummig på ytan, skummet är underbart gott!

Jag brukar hälla upp den i en skål och låta den svalna lite , men , de andra tre i familjen satt och tjoade från vardagsrummet att dom vill ha den varm! Glassen SKA smälta.

Jag fördubblar som sagt alltid detta när bara vi fyra ska äta det som efterätt , och då blir det en liten skvätt kvar bara.
jag kan tala om en sak: den är snudd på ännu godare dagen efter kall, vi provade att ställa in en burk i frysen och gisses vad god den var då. Som kola fast bättre!



Om behandligen återkommer jag i morgon.

I morgon har vi öppet från 11.00-16.00
Klockan 12.00 har vi visning av alla våra plagg på modeller i olika åldrar.

Det är nästan fullt nu med dom som redan bokat plats men kommer det till några fler så försöker vi fixa plats så långt det går.

God natt önskar jag er ALLA
Susanne