lördag 25 februari 2012

Dansdräkt i rosa


Sista dagarna har ägnats åt att sy upp två dansdräkter som två unga flickor skulle tävla i på Knut Säborgs nu i helgen.
Här är första provningen på den ena flickan som är vig som en katt!
Här är inte dräkten färdig än.
Dräkten ska sys in, och en massa små detaljer ska göras och det är små ändringar som ska till.


Självklart ska det inte heller vara någon top under som det är här på bilden .
Här provas bara hur thigt den kan sitta i benen men att det funkar att röra sig fullt ut i den
.

 Bak i ryggen mellan byxan och toppen ska det vara snörning.


Kul med såna här uppdrag också.

Den som har sytt dräkten är ett superproffs som heter Tereza Leonardsson.




Vi hade minst sagt katastrofläge i Torsdagskväll när vår egen sömmerska blev sjuk och sa att hon inte kunde komma dagen efter för att sy färdigt danskläderna.


Jag ringde då Tereza som direkt svarade att självklart måste jag hjälpa er och sy klart !


Och, ändå hade hon ett möte inbokat med ett annat företag som gör barnkläder och där Tereza är den som designar deras skor. Och mötet var i Stockholm och tåget gick från Örebro 12.56.


Vilken normal människa som helst hade avböjt detta uppdrag men nädå, inte Teraza!!!???


Vi ses 7.00 på Martha Mildred. Så tidigt har jag inte varit på jobbet förrut!
Lugn och metodisk så kan man beskriva Tereza. Inget stressande alls bara full sinnesnärvaro.


Jag tar kaffe när jag har läget under kontroll var svaret på frågan om hon var kaffesugen.
Jag förstår att hon är en kvinna med många uppdrag.




Dräkterna skulle vara klara till idag och det blev dom också nu tack vare denna fantastiska människa!


Hur vi hittade henne?
Ja, det är en liten historia i sig.


Jag satt och fikade med min spinningkompis Carina på ett fik för ca två veckor sedan.
Vi sitter och pratar om sömmerskor i största allmänhet och det sitter ett helt gäng med kvinnor från olika länder borden bredvid oss. En av dom får ett paket och applåd av alla andra.
Hon öppnar paketet och tar upp en stor plåtburk med handtag och på burken är det en bild på en symaskin.


Carina säger då" fråga om dom är sömmerskor"
Kan jag göra det svarar jag henne?
Ja, det är klart svarar Carina.


Ja, ja sagt och gjort och jag fick till svar från alla runt bordet som pekade på en ljus smal tjej. Hon är ett super proffs!


Vi bytte snabbt telefon nummer och sedan kom hon dagen efter på ett möte med Pernilla och mig.
Vi behöver omge oss och samarbeta med folk som är branchkunniga på områden som vi själva inte behärskar fullt ut.
Detta för att gå framåt hela tiden och utvecklas på alla plan.
Det var alltså inte en sömmerska direkt som vi behövde för det har vi ju redan men en som är tekniskt kunnig inom sömnad.


Tereza var bara i Örebro just den här veckan , nästa vecka startar hon på ett nytt jobb som marknadschef på ett jätte stort företag i Stockholm.
Vilket företag det är kan jag återkomma till men, vi hade alltså en otrolig tur eller om man kan säga att detta var meningen med att vi satt på fiket där samtidigt.


Men, jag kan också säga att om Carina inte sagt åt mig att fråga dom om dom var sykunniga så hade detta samarbete aldrig skett!


Ja, jag kan bara säga Tack till ER bägge två!


Vi kommer att samarbeta på flera olika sätt framöver och kände att det stämde mellan oss på en gång.




Hur danskläderna ser ut färdiga kommer på bild från mamman. 
Jag insjuknade också i influensa som vår sömmerska Loan och har legat till sängs sedan i går eftermiddag och fick aldrig se dom helt klara.


Nu hoppas jag maken kommer hem med god frukt snart för han är till affären och handlar.


En skön helg önskar jag er ALLA.


Susanne







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar