måndag 12 december 2011

En Sockerbagare här bor i staden....


 Det här ljuvliga skyltfönstret finns i Linköping. Jag och den yngsta dottern tog oss en dag ledigt för två vcekor sedan, ja , hon tog inte ledigt, hon var kompensationsledig för dom hade haft konsertveckan och uppträdet även under hela helgen, men jag tog mig ledigt den dagen och vi valde mellan Stockholm och Linköping.
Den älsta ville också se Julskyltningen på NK, den är ett måste för mig att få se varje år, så då fick vi anpassa oss efter hennes ledighet.
Linköping är en mycket trevlig stad att gå i. Vi har varit dit många gånger och gått på stan.
Vi började med att gå in på vårat favoritställe när man ska ha fika stund. Chocolat heter stället och ligger på Storgatan 54.   Dom anordnar trevliga kvällar med olika tema så bor man i närheten så finns det att välja på.

Levande ljus på borden, massor med chokladsorter att välja på, jätte gott kaffe och underbar jazzmusik som svagt bakgrundsmusik. Jag var tvungen att fråga vem det var som spelade och sjöng på skivan.
Om ni inte har lyssnat på Chet Baker tidigare så kan jag varmt rekommendera det. Underbar musiker från Holland som dog alldeles för ung, bara 48 år gammal slängde han sig ut med trumpeten i handen från ett högt hus.

Jag drack stor Latte och nybakat hallonscones med creamcheese och vanlig ost och hallonsylt.
Så underbart gott. Den yngsta drack latte och valde som vanligt sin vanliga chokladboll! Hon skulle kunna skriva en bok med recensioner om hur olika chokladbollar smakar. Vi är ofta på cafér och har varit det sedan döttrarna var små och den yngsta tar med 99% sannorlikhet alltid en chokladboll!!!
Den här var stor och god och hembakad av stället!

Vi hade en tredje person med oss på cafe´t men han fanns bara med på telefonen för han bor i Australien för tillfället. Eller rättare sagt det kanske inte är för tillfället för nu har han varit där i två år och vi saknar honom så.
Men, vi ringer minst en  gång i veckan och detta var vårat helgsamtal.
Vi tycker om att sitta hemma vid köksbordet när vi fikar på Lördagsförmiddagen och ha honom med i tjattret!
Vi är fullt medvetna om att det finns Skype men inget slår det enkla att bara slå nummret spontant och inget knaster på linjen.

Hela dagen var en mycket trevlig dag, vi njöt av varandras sällskap med god mat och shopping i form av ett par vinterstövlar som sitter på fötterna på min yngsta idag.



  Vilket handarbete! beundransvärt skyltfönster tyckte vi två.





Här är ett fint skyltfönster på Harrods i London.




Vacker blomsteraffär. Dom har alltid vackert skyltfönster.








En trevlig Måndag önskar jag er ALLA

Susanne
här är länkar till Chet Bakers musik




 klicka här för att komma till cafe chocolats sida 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar