måndag 19 september 2011

Nästan som en SPA helg

Det har varit en underbar helg med inga krav på varken tider eller nåt annat.
En sån helg som man skulle unna sig oftare.
 Diverse uträttelser på Fredags förmiddagen därav ett besök på bland annat Robertssons Charkuteri.
http://www.robertsonscharkuteri.se/start.php
Ni som inte besökt den affären vill jag bara säga " Åk dit och handla."

Robertsons erbjuder högsta kvalitet, utan onödiga tillsatser. Nästan allt nötkött hämtas från gårdar inom en radie på 5 mil från produktionsanläggningen i Adolfsberg i Örebro. Fläskköttet kommer inte heller långväga ifrån utan hämtas från närliggande landskap. 


Det är så mysigt att få handla över disk också! 


Klockan 15.00 stod jag på tågstation och mötte upp min väninna Susanne från Helsingborg.
Efter att ha visat henne vår nya kollektion då hon har butik och ska inhandla kläder från oss så åkte vi hem och satte oss i solen med ett glas mousserande vin och bara njöt av livet.


Åt stora supergoda räkor från Fiskbilen ( du som stod på min gagageuppfart i Torsdags kväll och frågade om jag åt fisk? 
Vilken tur att jag inte sa nej! som jag först tänkte göra, då jag trodde du var en lurendrejerierare!)


Inte visste jag att det med jämna mellanrum kommer en fiskbil till vårat villaområde där man kan köpa utsökt fisk som verkligen är värd de extra kronor som den kostar!
Jag såg ingen fiskbil så långt ögat nådde när han plötsligt bara stod där när jag skulle ta ner dotters cykel från cykelstället på bilen. Klart man blev på sin vakt!
Men, den ihärdige säljaren kom tillbaka med en slags meny över alla fiskar som dom sålde och bilen fick jag också beskåda fast inte precis utanför min dörr så allt vara helt OK.
Räkorna var dom godaste jag ätiti på många, många år, Dom smakade som dom gjorde när jag var liten och vi köpte färska räkor på Smögens brygga!


http://www.hemfisk.se/    gå in på den här sidan om du vill läsa mer om fiskbilen!


JA, jag hade tänkt göra räksallad men med dessa underbara räkor så ville man inte blanda ihop dom med annat så det blev helt enkelt räkor, nybakat bröd och god ost och ett utsökt vin som jag fick hjälp att hitta från en mycket hjälpsam kille på systembolaget.
Jag upplever personalen på bolaget väldigt kunnig och servicemind! Jag fick hjälp med att hitta rätt till Lördagens middag och även rätt vin till 74% choklad som är den efterätt som vi oftast ånjuter. Ett lite sötare starkvin än vanligt rödvin fick jag som rekommendation.


Vi åt och drack och pratade till långt in på natten.


Klockan 9.00 i Lördags morse var vi på frukostmöte för kvinnor. Jag har en väninna som frågade om vi ville förlja med och lyssna på en kvinna från Iran som nu efter många och slingriga och svåra sidospår arbetar som präst i Sverige. Hon kom från Göteborg där hon är bosatt för att hålla föredrag i Örebro.


Det var så gripande allt det hon berättade så vi var alldeles tagna efteråt. Må den kvinnan som heter Sanna, leva i minst 150 år. Världen behöver henne och fler som henne. Jag sa till henne att man borde lägga henne i en kopieringsapparat!


Efter denna frukost träff så ville man bara njuta av livet, frihet och det vackra vädret.


Jag , Susanne och Bibbi som bjudit in oss till denna frukost cyklade upp på stan och bara strosade runt och visade vännen från Skåne hur vackert vår stad Örebro kan vara i fint höstväder.
Pernilla mötte upp på ett glas vin på en uteservering.


På Söndagen fyllde min äldsta dotter år.
Hon hade då valt ett lite annorlunda födelsedags kalas för sina vänninor.
 Frukostbuffé klockan 10.00 som bestod av bland annat nybakade scones, creme cheese, lemon curd, olika sorters marmelad, god ost, yougurt och musli, små mandelskorpor  och te så klart m.m.




Visar bild på skor som är orginal från 70-talet och som är  tunga och mycket välgjorda. Hon har själv varit med och valt dom från butiken som har hattar. Pricken över I:et.
Hon vill helst ha kläder som inga andra har och  dessa skor kommer hon nog förbli ensam om.










Måndag förmiddag och dags att kliva ner i ateljén och börja arbeta!




 Fick ett sms från Susanne när hon satt på tåget hem på Söndags eftermiddagen.
" känns som vi varit på SPA!"
Ja, en spa helg kan se ut på många olika sätt! 


Önskar er en trevlig Måndag.


Jag kommer att få trevligt det vet jag för min favorit bloggerska ska hit på te och smörgås i kväll.
Hon som skriver KnasterFaster ,http://knasterfaster.blogspot.com/
Den bloggen kan jag verkligen rekommendera. Den är lättläst och speglar vardag på ett humoristiskt sätt.


Susanne

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar