torsdag 28 juli 2011

Morgonstund har guld i mun!











Morgon stund har guld i mun. Ja, det stämmer i alla fall när man ska fotografera.
Vaknade alldeles för tidigt eftersom jag nästan nyss gått och lagt mig. Vi var på middag hos gamla, goda vänner som bor på landet i en stor fin bergsmansgård.
Dom hade gjort så fint, så fint.
Baksida som vätter ut mot bara ängar och åkrar och där låg den nya poolen stor och inbjudande turkos.
Sen, till min beundran så hade dom PRECIS så som jag vill ha det! Den välskötta gräsmattan kantades av olika grusgångar och anläggningar. Det var gråa grusgångar och kritvita!
Lite japanskinspirerat med rundlar med lavendel eller vackert svajande gräs, uppbyggda stenar som gjorde att det såg ut lite som på Gotland hmmm (min tolkning). Dom hade släpat hem stenar från alla möjliga platser, även just Gotland var representerat, men så också stenar från Englands kust mfl länder.
Hur får man plats med sten i resväskan? jag som knappt får igen den med det som jag hade med mig hemifrån??

Hur som helst, natten var underbar, varmt ordentligt så som jag vill ha det ALLA DAGAR om året!
Det var bara sysorna som hördes annars var det helt tyst och stilla. En sån natt vill man bara inte gå in och lägga sig. God mat och kaffe och kladdkaka med BÅDE glass och grädde!

Vi kom alltså sent i säng!
Tänkte sova ganska länge dan efter men vaknade klockan 06.00 av hulkande ljudet som blir när en kisse ätit för många möss!
Låg först och tänkte att "asch det får vara", men, kom snabbt ihåg att vi faktiskt har trägolv med breda springor och insåg att kadaver av gamla råttor inte är nån höjdare!!

När jag ändå var uppe så insåg jag att den här tiden på dygndet står solen precis i perfekt läge för fotografering. Hela köket och vardagsrummet badade i ett varmrosa skimmer.

Jag for runt ganska länge ute i trädgården med kameran, sen var det sååååå skönt att krypa ner i sängen igen och slumra till.
Jag vet inte om det där ordspråket passar mig så där bra? Jag är nog kvällsmänniska! Eller Nattmänniska är nog en ännu bättre beskrivning på mig!

Nu ska jag ut och beundra mina nya växter som jag inhandlat och planterat  eftersom jag blev så inspirerad! Hela trädgården luktade hönsgötsel i gårkväll.
Inomhus tyckte maken att det luktade förfärligt för jag torkade peppermynta i ugnen. Jag gör mitt eget te.

Jag önskar er ALLA en härlig dag.
Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar